Stowarzyszenie Żeglarskie Samoster

Quo vadimus nautae? Quocumque ventis et undis agimur...

Jestem widoczny? - wnioski ze spotkania radarowego

Dla tych co nie byli pokusiłem się o krótkie streszczenie, bo temat niezwykle ważny. Zachęcam też do przejrzenia archiwów, nieco ponad rok temu przetoczyła się dyskusja m.in. na pl.rec.zeglarstwo po kursie radarowym, który zorganizował kpt. Janusz Zbierajewski z pomocą kpt. Andrzeja Szklarskiego jako głównego wykładowcy.

  1. Jachty same z siebie (niezależnie od materiału, z którego wykonany jest kadłub) dają bardzo słabe echo radarowe, o zmiennej charakterystyce, podobne do echa fal. Aby jacht został zauważony przez obsługę dużego statku handlowego muszą zostać spełnione jednocześnie dwa warunki:
    1. echo (sygnał odbity) musi być na tyle mocne i stałe w czasie, aby oprogramowanie radaru nie wycięło go z sygnału wizyjnego jako "śmiecia"
    2. echo musi być widoczne na ekranie na tyle długo, aby ktoś na mostku (zwykle zerkający na ekran co kilka-kilkanaście minut) zauważył je i uznał za godne zainteresowania.
  2. Chcąc zwiększyć to echo a więc szansę wykrycia jachtu przez statkowy radar warto zakupić reflektory radarowe, i tu to, co najważniejsze:
    1. tradycyjny "kanciak" daje o wiele lepsze echo niż "rurki"
    2. najlepsze echo dają reflektory aktywne (posiadają wzmacniacze odbijanego sygnału radarowego), ale są to drogie urządzenia i wymagają podłączenia do prądu
    3. dobry reflektor radarowy to taki, który ma możliwie równomierną charakterystykę mocy odbitego sygnału we wszystkich kierunkach, a przynajmniej ma mało sektorów o minimalnej "powierzchni odbicia" i są to bardzo wąskie sektory. Porównując w sklepie różne modele reflektorów kierować się wartością średniej skutecznej powierzchni odbicia, a nie optymistycznie deklarowaną przez producenta wartością maksymalną.
  3. Natura fal radarowych jest taka, że największa szansa wykrycia obiektu o słabym echu jest w odległości kilku-kilkunastu mil od tego obiektu. Na bliższych dystansach obiekt przestaje być widoczny.
    1. im wyżej na jachcie (nad powierzchnią wody) zamontowany reflektor, tym z większej odległości może zostać wykryty przez statkowy radar, ale im bliżej statek będzie tym mniejsze szanse wykrycia. Doświadczalnie sprawdzono (A. Szklarski), że najlepszą charakterystykę odbitego sygnału mają reflektory radarowe zamontowane na wysokości 6-8 metrów nad powierzchnią morza.
    2. im wyżej na statku zamontowana antena radaru, tym z większej odległości może wykryć obiekt, ale też zmniejszają się szanse, że obiekt ten będzie widziany z mniejszej odległości (to tłumaczy po części, dlaczego duński rybol widział na swoim radarze słabe echo s/y Bieszczady, a Lady Elena nie).
    3. im wyższy stan morza (wyższe fale, większe przechyły) tym mniejsze szanse na wykrycie echa jachtu przez statkowy radar. Przy stanie morza 6 praktycznie nawet dobry reflektor radarowy nie pomoże. Kto lubi często pływać w takich warunkach i chce być widziany przez duże statki, lepiej aby zainwestował w AIS.

Wnioski z wykładu:

Noście na jachtach dobre reflektory radarowe i żyjcie wiecznie! (bo bez reflektorów radarowych to już tylko na kamizelki możecie liczyć) a ponad to:

Liczcie na siebie, a nie na to, że "duży" was widzi i zgodnie z MPZZM ustąpi drogi "statkowi o napędzie żaglowym".

Uciekajcie pierwsi i nie zbliżajcie się do "dużego" statku, który:

  • ma małe szanse zobaczyć was na swoim radarze z bliskiej (0-5 Mm) odległości
  • ma małe szanse odpowiednio szybko wykonać manewr zmiany kursu (przy prędkości 15w statek pokonuje 1 Mm w czasie 4 min., przy prędkości 25w w niecałe 2,5 min.)
  • ma mocniejsze burty.

W sytuacji nadmiernego zbliżenia nie bójcie się używać UKF-ki (kanał 16, 13 na morzu, na podejściach kanał roboczy miejscowego VTS: "Motor vessel, Motor vessel. This is sailing boat ahead of you. Do you see me?"

Jacek Pytkowski

Zobacz też:

[ 26-01-2008, dodał: AIKI ]
[ 04-02-2008, uzupełnił: Cypis ]


Poniedziałki w Korsarzu

Poleć stronę innym

Ranking stron żeglarskich

Reklama

Druk 3D Warszawa - sklep.12a.pl


Hosting: www.olek.waw.pl | Mapa serwisu | Admin